SVENSKA 1

SKRIFTLIG FRAMSTÄLLNING (bedömda elevtexter)

Hej! För att du lättare ska förstå vad som krävs för att nå kunskapskraven och hur dina texter bedöms kommer här ett par exempel som jag lånat från skolverket.se. Först ser du en uppgiftsbeskrivning (i stil med vad du möter på nationella provet) och därefter två bedömda elevtexter.

Mycket nöje!


UPPGIFTSBESKRIVNING


Välj en av uppgifterna och skriv 300–600 ord. Tänk på att redovisa källan när du refererar från en text.

1. –
2. –
3. –
4. Min passion för …

”Fotbollen som rus, som flykt. Men fotbollen är också hemkomst.” Så beskriver Marcus Birro i krönikan ”Kärleksmanifest!” (blogg.expressen.se/birro publicerad 10.10.2009) sitt passionerade intresse för fotboll. Vad kan ett intresse, såsom sport, musik, mode etc., betyda i människors liv? 

Din lokaltidning har en artikelserie om fritidsintressen. Nu efterlyser tidningen läsarinlägg om vad ett fritidsintresse kan betyda i människors liv. 

Skriv ditt inlägg. Redogör för ett fritidsintresse och förklara utförligt varför det är viktigt för dig. Presentera något från Marcus Birros krönika som är relevant i sammanhanget. Tänk på att läsarna inte har tagit del av krönikan. 

Rubrik: Min passion för …

  


ELEVTEXTER 

Exempel 4:1 - Min passion för skidåkningen.

      I varje människas liv finns det uppförs- och nedförsbackar, positiva och negativa sidor. För att glömma mina negativa upplevelser, och mitt liv i allmänhet, tar jag min flyckt till längdskidåkningen.
      Skidåkning, ett ord som får min kropp att lysa upp, ett ord som gör mig glad, när allt annat är skit.
      Hela vintern, varje helg, sitter jag klistrad framför teven för att följa mina kära idoler. När det är uppehåll på skidloppen på teven, går det ingen nöd på mig. Då är det jag själv som är ute och snurrar runt i spåren. Det är så jag finner min ro.
      I inlägget ”Kärleksmanifest” på sin blogg blogg.expressen.se/birro (publicerad 10.10.2009) skriver Marcus Birro ”Flera av mina längsta relationer, och också de mest kärleksfulla, har varit till människor som inte vet att jag existerar”. Birro syftar dock i detta fall på fotbollsspelare och inte skidåkare, men det är ändå samma känsla. Skidåkare som Kalla, Hellner, Cologna, Haag och Björgen vet inte om att jag existerar, men ändå känns det som om jag står dem nära och att vi har något speciellt gemensamt. Dem har länge varit en del av mitt liv. Sport är något som jag växt upp med och då jag har en sporttokig far och en skidtokig mor, kanske det inte är så konstigt att längdskidåkning utgör en stor del av mitt liv under vinterhalvåret.
      Jag önskar bara att jag kunde träffa någon som känner likadant, eftersom de flesta har svårt att förstå mig och min passion. Ha någon att diskutera med.
      Det är just undanflyckten från verkligheten som fått mig att älska och beundra den här underbara sporten och idrotten. Framför ett lopp på teven är det svårt att tänka på något annat förutom spänningen i loppet. Ute i skidspåren är det likadant. Man är själv med sina tankar, ute i den fridfulla naturen. Omedvetet kopplar man bort allt och det är som om tiden står stilla. Just i den stunden behöver man inte tänka på allt jobbigt i världen, såsom fattigdom, miljöförändringar och sjukdom. Inga prov eller läxor. Det är bara jag. Jag, helt ensam och lyckligast på jorden. En människa kan inte önska sig något mer än det…


BEDÖMNING:

Innehåll och kritisk läsning. Redan i inledningen lyckas eleven fånga läsarens intresse då hen redogör för sitt fritidsintresse på ett uttrycksfullt sätt och förklarar varför det är så betydelsefullt. Eleven presenterar Birros krönika tidigt i texten och utvecklar innehållet utifrån den. Det finns flera likheter mellan Birros och elevens förhållande till sin sport, till exempel att båda flyr den bistra verkligheten med hjälp av sina intressen. Dessutom tillför eleven nya, relevanta perspektiv i förhållande till Birros krönika när hen vill ”ha någon att diskutera med” medan Birro är ensam med sitt intresse. Hen framhåller också den frid hen upplever i skidspåret. Där Birro tar upp jobbiga saker med livet, exempelvis farhågorna med att bli gammal, funderar eleven vidare och inkluderar andra aspekter såsom ”fattigdom, miljöförändringar och sjukdom”. Detta understryker att eleven förmår använda källan för att berika sin egen text. Källhänvisningen är fullständig.
      Genom att innehållet är nyanserat och då elevens bearbetning av källan ger nya perspektiv på ämnet når lösningen nivå A beträffande aspekten Innehåll och kritisk läsning.
      Disposition och sammanhang. Texten genomsyras av ett gott flyt och god struktur genom både konsekvent styckeindelning och visserligen enkla men varierade sammanhangssignaler, till exempel ”för att”, ”när”, ”då”, ”men” och ”eftersom”. Inledningen är intresseväckande genom att eleven bildligt beskriver livets ”uppförs- och nedförsbackar” och hur hen, liksom Birro, flyr från verkligheten med hjälp av sitt intresse. Även avslutningen är effektiv genom elevens förklaring till varför sporten är så viktig: ”Det är just undanflyckten från verkligheten som fått mig att älska och beundra den här underbara sporten och idrotten.” Här knyter den avslutande delen på ett träffsäkert vis an dels till innehållet i Birros krönika, dels till textens inledande beskrivning av längdskidåkning som en verklighetsflykt.
      Lösningen är väl sammanhållen med god balans mellan självständiga reflektioner och tankar hämtade ur Birros krönika. Inledning samt avslutning korreponderar med varandra och styckemarkeringen är korrekt. Därmed når lösningen nivå A gällande Disposition och sammanhang.
      Språk och stil. Språket är varierat och delvis välformulerat. Fundamenten utgörs dels nominala led som ”skidåkning” och ”en människa”, dels av adverbial, som ”hela vintern” och ”just i den stunden”. Dessutom varierar eleven längden på fundamenten, främst genom användningen av bisatser som fundamentsled, till exempel ”när det är uppehåll på skidloppen på teven”. Även textens nominalfraser är utbyggda, t.ex. ”i varje människas liv”. Stilen är anpassad till situationen men stilbrott såsom ”skit” förekommer. En språklig kvalitet är att eleven skickligt använder sig av Birros krönika vid ett flertal tillfällen. I stället för att innehållsligt enbart lyfta in Birros text vid ett lämpligt ställe väljer eleven att genomgående på ett drivet sätt anamma hans sätt att uttrycka sig. Där Birro skriver om ”ljus och färg” lyfter eleven in ”positiva och negativa sidor”, och då Birro skriver om att ”börja sänka sitt eget tempo” kopplar eleven ihop sin text med detta genom att använda ord som ”fridfull” och ”tiden står stilla”.
      En viss osäkerhet märks dock. Förutom stilbrott och stavfel finns vissa brister i ordval som ”undanflyckten från verkligheten” och uttryck som ”man är själv med sina tankar”. Dessutom förekommer felaktig användning av pronomen och någon ofullständig mening.
      Detta sammantaget gör att språket inte bedöms ha den säkerhet som krävs för den högsta nivån och lösningen stannar på nivå C beträffande aspekten Språk och stil.

Helhetsbedömning. Denna elevlösning fungerar innehållsligt väl i det tänkta sammanhanget då eleven beskriver skidåkning engagerat och intresseväckande. Redogörelsen visar på nya relevanta perspektiv i förhållande till krönikan och läsaren kan inspireras att reflektera över sitt eget fritidsintresse. Lösningen når dock inte språkligt den nivå som en fullgod anpassning till kommunikationssituationen kräver. Delprovsbetyg. Lösningen når nivå A både i fråga om Innehåll och kritisk läsning samt Disposition och sammanhang men stannar på nivå C vad beträffar aspekten Språk och stil. Därmed blir delprovsbetyget B.



Exempel 4:2 - 
Min Passion för kampsport 

Min passion för kampsport har jag haft nästan hela mitt liv. 

Min far var själv intresserad av kampsport och det var han som fick mig intresserad. 

Jag är väldigt glad att han gjorde det för alla behöver vi en hobbie så vi inte bara tänker på jobbet eller skolan. 

Kampsport har hjälpt mig mycket specielt med mitt självförtroende och självbild. Kampsport har gett mig en identitet jag är trygg med. 

Jag har nästan alltid kännt att det inte finns något jag är bra på men när jag börja med Thai boxning förändrades det. Jag var äntligen bra på något och mitt självförtroende blev mycket större. 

Kampsport är ett väldigt bra sätt att sluta tänka på framtida problem och man blir av med all ilska och frustration man bär på. 

Det är egentligen så kampsport har hjälpt mig, jag behöver inte tänka på framtiden och jag får ut all min ilska. 

Kampsport är ett intresse som jag känner är mer än bara ett intresse det blir en livsstil. Jag skulle inte vara den jag är idag om jag inte hade kampsport i mitt liv. 

Marcus Birro skriver i kärleks manifest ”Fotboll som rus, som flykt.” Där är våra passioner lika, båda våra sporter ger oss en flykt från verkligheten, från allt dåligt i världen.
Han skriver också ”Fotbollsspelare. Baggio. Baresi. Nesta. Zoff. Gentile. Tardelli. Människor som jag tänkt på dagligen i över trettio år.” 
Där är våra passioner annorlunda Jag hejar inte på någon speciel fighter det jag bryr mig om är själva fighten och att se två människor ge sitt allt i ringen. 
Kampsport är det som håller mig uppe genom livet och jag skulle aldrig vilja sluta med kampsport oavsett hur gammal och grå jag blir det samma tror jag gäller Marcus Birro. 


BEDÖMNING:

Innehåll och kritisk läsning. Texten inleds med att eleven presenterar sin passion på ett enkelt men likväl övertygande sätt. I redogörelsen framkommer tydligt både vad som fick eleven att börja med fritidsintresset som varför det är så betydelsefullt.
      Eleven jämför också sin passion för kampsport med Birros känslor för fotboll. Först visar eleven på en likhet, hur bådas sporter ger dem en flykt från verkligheten, för att sedan komma in på det som skiljer dem åt. I viss mån utvecklas innehållet genom jämförelsen även om den inte är fördjupad. Källhänvisningen är inte fullständig, men krönikan kan hittas.
      Sammanfattningsvis är innehållet tillräckligt rikt på synpunkter för att vara av intresse för läsarna och acceptabel källhänvisning finns. Därmed når lösningen nivå E vad gäller aspekten Innehåll och kritisk läsning. 
      Disposition och sammanhang. I sin helhet är texten sammanhängande och begriplig. Styckeindelningen är dock ogenomtänkt och styckena blir korta. De består oftast av bara en mening. Markeringen är inledningsvis konsekvent genomförd med blankrad, men den avslutande delen utgörs av hybridstycken. Det är ändå möjligt att följa elevens tankegång och vad som är inledning respektive avslutning går att urskilja. Sammanhangssignaler som språkligt signalerar dispositionen är få, men eftersom eleven i stället använder sig av principen att först presentera information och sedan låta det som följer anknyta på ett logiskt sätt till det föregående fungerar textbindningen. Exempel på det är formuleringar som ”Jag har nästan alltid kännt att det inte finns något jag är bra på men när jag börja med Thai boxning förändrades det. Jag var äntligen bra på något och mitt självförtroende blev mycket större”.
      Genom att lösningens röda tråd går att följa och sammanhangen framgår når den nivå E beträffande aspekten Disposition och sammanhang.
      Språk och stil. Till stor del följer språket normerna för språkriktighet, men såväl interpunktion som stavning har vissa brister. Variation saknas på både på ordnivå och meningsnivå. Eleven formulerar till exempel enbart påståendesatser. Vokabulären är inte så avancerad och i stället för att använda synonymer upprepar eleven ord som ”väldigt”. Texten präglas överlag av korta nominalfraser och eleven inleder de flesta meningar med ett kort subjekt. Fundamentsleden består mestadels av pronomen eller substantiv i subjektsställning: ”jag”, ”Marcus Birro”.
      Sammantaget är lösningen genomgående tydlig och stilnivån är i viss mån anpassad till kommunikationssituationen. Därmed motsvarar lösningen nivå E beträffande aspekten Språk och stil. 

Helhetsbedömning. Texten skulle fungera efter viss bearbetning i den tänkta kommunikationssituationen. Elevens fritidsintresse presenteras på ett ledigt men stringent sätt och elevens känsla för kampsport präglar framställningen. De delar av Birros krönika som används får dock ingen utförlig presentation och innehållet blir tämligen ytligt. Då samtliga aspekter når nivå E blir delprovsbetyget E.


 

betyg och bedömning, skriva, svenska,