SVENSKA

ARGUMENTERANDE TAL

Kära elever, det är dags för ett muntligt framförande. Kort sagt, ni ska hålla ett tal – ett argumenterande tal närmare bestämt. Först, välj vad ni ska prata om. Undvik gärna ämnen som kan tänkas vara stötande och på annat sätt opassande (konsultera mig om osäkerhet uppstår). Det kan också vara värt att inte ta alltför vanliga och uttjatade ämnen som "inför skoluniform" eller "nej till kärnkraft". Använd er fantasi och tänk efter ordentligt.

Nåväl, talet ska vara 3 minuter långt och ni ska använda er av ett presentationstekniskt hjälpmedel (t.ex. ett bildspel). Utgå från partesmodellen (arbetsgången för talare) när ni arbetar fram era tal. Kom ihåg att tesen (åsikten som förs fram) ska vara tydlig och att talet ska vara mottagaranpassat (välj en specifik publik och gärna en talarroll).

Så här ser den klassiska strukturen på ett argumenterande tal, genus deliberativum, ut:

Inledningen (exordiumnarratio och propositio) bör vara kortfattad och tydligt knuten till talets syfte.

  • Exordium – introduktion. En kort beskrivning av talets ämne och ett försök att på något sätt uppnå captatio benevolentiae, ”vinnande av välvilja”, hos åhörarna.
  • Narratio – berättelse. En kort redogörelse för bakgrunden, orsaken eller motivet till varför talet hålls. Tänkt att skapa intresse för ämnet.
  • Propositio – framställande. Här presenteras tesen. Här kan man också göra en partitio, en uppdelning av talets fortsättning, det vill säga tala om i vilken ordning man ska behandla olika frågor som hör till ämnet.

Huvuddelen (argumentatio och refutatio) består till största del av probatio "bevis" d.v.s. argument som stödjer tesen. Här följer tre olika sätt att övertyga sina åhörare:

Ethos – du övertygar genom att vinna publikens förtroende.
Patos – du övertygar genom att spela på åhörarnas känslor.
Logos – du övertygar genom att använda logik och statistik.

Att låta argumenten ha följande ordning ”mellan, svagt, starkt” är ingen dum idé. Hur vet vi då vilket argument som är starkast respektive svagast? Testa! Fråga kamrater/lärare och tänk efter ordentligt. Kom ihåg att ta hänsyn till vilka som sitter i publiken när ni rangordnar era argument. Återigen, tänk på att mottagaranpassa.

Sist i huvuddelen kommer refutatio (bemötande av motargument). Ni väljer helt enkelt ut ett av motståndarsidans argument och visar sedan, inför publik, hur fel era meningsmotståndare har. Tänk efter noga när ni gör ert val – är argumentet för svagt blir det inte övertygande och är det för svårt att motbevisa riskerar ni att skjuta er själva i sank. Sålunda, ge er på ett lagom starkt argument.

Avslutningen (peroratio) ska sammanfatta talet (recapitulatio), repetera tesen och uppmana till handling.

 


 

CENTRALT INNEHÅLL som berörs i uppgiften:

  • Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen.
  • Argumentationsteknik.
  • Grunderna i den retoriska arbetsprocessen.
 
KUNSKAPSKRAV som berörs i uppgiften:
 
E: Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig. Språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel.
 
C: Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig, och dispositionen tydligt urskiljbar. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen.
 
A: Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stödertydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.
 

Kommentera

Publiceras ej