SVENSKA
 
HISSA ELLER DISSA?
 
Redan de gamla grekerna...
 
Hyllnings- och smädestalet, genus demonstrativum, är – likt sitt argumenterande syskon – en av de taltyper som funnits sedan antiken. Behovet av att på ett träffsäkert sätt muntligt hylla/smäda personer (eller saker/företeelser) har funnits i alla tider. Och den traditionen, kära elever, är precis vad vi ska fortsätta med. Ta en funderare - vem är det som förtjänar fem minuters ära (eller tjära)? Som vanligt utgår vi från partesmodellen när vi arbetar fram våra tal.
 
STRUKTUR
I denna typ av tal använder vi oss av topiker (ämnesområden). Av dessa rackare finns det en hel uppsjö. Här är några:
 
Uppväxt - Berätta lite om hur den vi hyllar växte upp. En asfaltsblomma. Född med silversked i munnen.
Livsgärning - Vad har personen åstadkommit? Hans femte guldboll talar för sig själv...
Jämförelse - Jämför person du hyllar med någon. Lika vacker som Helena. Lika ond som Voldemort.
Kön - Han, hon eller hen – kanske den? Första kvinnan att... Mormor...
Ålder - Antal varv runt solen. Gammal som gatan.
Karaktär - Beteende osv. Modig som ett lejon. Lojal mot sina vänner.
Anseende - Vad tycker omvärlden? Älskad av alla.
Yrke - Jobbrelaterade saker. Pappa är inte bara stilig - han plockar även ner katter från träd.
 
Självklart innehåller talet en intresseväckande inledning och en väl genomtänkt avslutning också.
 
STIL
Denna gång lägger vi ännu mer krut på att få till ett vackert språk med många fina formuleringar. Som hjälp kommer här ett urval av några av de vanligaste stilfigurerna:
Metafor - Lennart, du är en gris!
Liknelse - Lennart, du äter som en gris!
Metonymi - Tre Kronor har vunnit igen.
Anafor - "I have a dream..." (MLK)
Hyperbol - AIK krossade motståndarna.
Allusion - Att skolka eller icke skolka... ("Shakespeare")
Stegring - "Jag kom, jag såg, jag segrade." (Caesar)
 
Stilfigurer ska användas.
 
PRESENTATION
Plats: Inför klassen (i klassrummet om jag inte lyckas boka aulan)
Målgrupp: Valfri (se till att det framgår tydligt).
Tid: 5 minunter (Absolut inte längre! Jag vill se kvalitet inte kvantitet).
AllmäntInga presentationstekninska hjälpmedel (eftersom det ingick i föregående taluppgift).
 

BEDÖMNING AV UPPGIFTEN

Centralt innehåll:

Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen. [...] Grunderna i den retoriska arbetsprocessen.

Kunskapskrav:

E) 1. Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig. Språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel.

C) 1. Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig, och dispositionen tydligt urskiljbar. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen.

A) 1. Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad.Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.

 
mottagaranpassning, muntlig presentation, retorik, svenska,

Kommentera

Publiceras ej